Mirac Gece Hakkında Bilgisi : Bu gece,
peygamberimizin bütün insanlığı temsilen
Cenab-ı Hakkın yüksek huzurana
kabulü anlamına gelen Miraç Gecesidir.
Hicri Recep AYının 27 gecesinin tanık
olduğu bu 'Büyük Buluşma' bizlere
insanın ilahi rızaya ve desteğe ulaştığı
akıl ve idraki zorlayan nice üst dereceelre
ulaşabileşeceğini gösterdiği
gibi, mana aleminde
yükselip ilahi rahmet ve huzura erişmenin öncelikle
gönül ve ruh temizliğinden, ahlaki
erdemlere yükselişten her şeyin sahibi
olan Yüce Allah'a bağlılık ve boyun eğmeden geçtiğini
hatırlatmaktadır. Bu
gecede farz kılınan ve bizzat Peygamberimizin tarafından mü'minlein miracı
olarak nitelendiren
namaz da, iç dünyamızdaki yükselişi ve arınmayı ifade
eder.
Miraç Kandili Nedir
: Arapça'da merdiven, yukarı
çıkmak, yükselmek anlamlarını dile getirir. İslam'da Hz. Peygamber (s.a.s)' in
göğe yükselerek Allah'ın huzuruna kabul edilmesi olayı. Mirac olayı hicretten
bir yıl ya da onyedi ay önce Receb ayının yirmi yedinci gecesi gerçekleşir.
Olayın iki aşaması vardır. Birinci aşamada Hz. Peygamber (s.a.s)
Mescidül-Haram'dan Beytü'l-Makdis'e (Kudüs) götürülür. Kur'an'ın andığı bu
aşama, gece yürüyüşü anlamında isra adını alır. İkinci aşamayı ise Hz. Peygamber
(s.a.s)'in Beytü'l-Makdis'ten Allah'a yükselişi oluşturur. Mirac olarak anılan
bu yükselme olayı Kur'an'da anılmaz, ama çok sayıdaki hadis ayrıntılı biçimde
anlatılır.
Miraç Kandili , Hadislerde verilen bilgiye göre Hz. Peygamber
(s.a.s), Kâbe'de Hatim'de ya da amcasının kızı Ümmühani binti Ebi Talib'in
evinde yatarken Cebrail gelip göğsünü yardı, kalbini Zemzem ile yıkadıktan sonra
içine iman ve hikmet doldurdu. Burak adlı bineğe bindirilerek Beytü'l-Makdis'e
getirildi. Burada Hz. İbrahim, Hz. Musa, Hz. İsa ve diğer bazı peygamberler
tarafından karşılandı. Hz. Peygamber (s.a.s) imam olarak diğer peygamberlere
namaz kıldırdı.
Hz. Peygamber (s.a.s), Beytü'l-Makdis'te kurulan bir
Mirac'la ve yanında Cebrail olduğu halde göğe yükselmeye başladı. Göğün birinci
katında Hz. Adem, ikinci katında Hz. İsa ve Yahya, üçüncü katında Hz. Yusuf,
dördüncü katında Hz. İdris, beşinci katında Hz. Harun, altıncı katında Hz. Musa
ve yedinci katında Hz. İbrahim ile görüştü. Cebrail ile birlikte yükseliş
Sidretü'l-Münteha'ya kadar sürdü. Cebrail, "Buradan bir parmak ucu ileri geçecek
olursam yanarım" diyerek Sidretü'l Münteha'da kaldı. Hz. Peygamber (s.a.s)
buradan itibaren Refref adlı başka bir binekle yükselişini sürdürdü. Bu yükseliş
sırasında Cennet ve nimetlerini, Cehennem ve azabını müşahede etti. Sonunda
Allah'ın huzuruna kabul edildi. Kendisine ümmetinden Allah'a şirk koşmayanların
Cennet'e gireceği müjdelendi, Bakara suresinin son ayetleri verildi ve beş vakit
namaz farı kılındı. Yeniden Refref ile Sidretü'l-Münteha'ya, oradan Burak'la
Kudüs'e, oradan da Mekke'ye döndürüldü.
Mirac Gecesinin ertesi günü , Hz.
Peygamber (s.a.s) ertesi günü Mirac olayını anlattı. Olayı duyan müşrikler yoğun
bir kampanya başlatarak Hz. Peygamber (s.a.s)'i suçlamaya, alaya almaya
başladılar. Bu kampanya bazı müslümanları da etkileyerek şüpheye düşürdü. Olayın
gerçek olup olmadığını araştırmak isteyenler Beytü'l-Makdis'e ve Mekke'ye
gelmekte olan bir kervana ilişkin sorular sorarak Hz. Peygamber (s.a.s)'i
sınadılar. Hz. Peygamber (s.a.s)'in verdiği bilgilerin doğruluğu müslümanları
şüpheden kurtardıysa da müşriklerin inatlarını kırmaya yetmedi. Mirac olayı
inatlarını ve düşmanlıklarını artırarak onlar için bir fitne nedeni oldu. Bu
olay karşısındaki tutumu nedeniyle Hz. Ebu Bekr, Hz. Peygamber (s.a.s)'ce
"Sıddîk" lakabıyla onurlandırıldı. Hz. Ebu Bekir olayı kendisine anlatarak hala
inanmaya devam edip etmeyeceğini soran müşriklere "O söylüyorsa şüphesiz
doğrudur" cevabını vermişti.
Ahad hadislere dayansa da Mirac olayının
gerçekliğinde tüm müslümanlar birleşmişlerdir. Ancak olayın gerçekleşme biçimi
İslam bilginleri arasında görüş ayrılıklarına neden olmuştur. Buna göre İbn
Abbas'ın da içinde bulunduğu bazı bilginlere göre Mirac olayı uykuda
gerçekleşmiştir. Bilginlerin büyük çoğunluğuna göre ise uyku durumunda ve rüyada
değil, uyanık iken gerçekleşmiştir. Fakat bu görüşü savunanlar da Mirac'ın
yalnız ruhla mı, yoksa hem ruh, hem de bedenle mi olduğu konusunda ikiye
ayrılmışlardır. Sonraki Kelamcıların büyük çoğunluğuna göre mirac olayı
uyanıkken hem ruh, hem de bedenle gerçekleşmiştir.
Mirac olayının
gerçekleştiği gece müslümanlarca kadir gecesinden sonra en kutsal gece sayılmış
ve bu gecenin ibadetle ihyası gelenekleşmiştir. Osmanlılar döneminde, camiler
kandillerle donatıldığı için Mirac kandili olarak anılan geceyi izleyen gün,
cami ve tekkelerde Mirac olayını anlatan ve Miraciye adı verilen şiirlerin
okunması, dinleyenlere süt ikram edilmesi de bir gelenekti.
İsra suresi 1.ayet
mealiyle bitirmek istiyorum. “Ayetlerimizden bir kısmını göstermek için kulunu
bir gece Mescid-i Haram'dan alıp çevresini mübarek kıldığımız Mescid-i Aksâ'ya
götüren Allah’ın şanı ne yücedir. Şüphesiz ki O her şeyi hakkıyla işiten, her
şeyi hakkıyla görendir.”(3)İsra 17/1
Mevlid
Kandili |Miraç
Kandili |Berat
Kandili |Kadir Gecesi
*****Mübarek Kandil Gecelerini Nasıl
Değerlendirmeliyiz******
Kur'an-ı Kerim okuyarak,
Peygamberimiz (
a.s.m)'ın mübarek duası olan Cevşen-ül Kebiri okuyarak,
Aile bireyleriyle
birlikte günün mana ve ehemmiyeti hakkında sohbet ederek,
Allah rızası için
namaz kılarak,
Hayatımızın geçmiş günleri ve yılları hakkında muhasebe
yaparak,
Günahlarımızın bağışlanması için Allah'tan af dileyerek,
Sevgili Peygamberimize bol bol salât ve selâm okuyarak,
Dünya ve ahirete
ait dileklerimiz için dua ederek,
Hastaları, yaşlıları ziyaret ederek;
yoksulları, öksüz ve yetimleri sevindirerek,
Eş, dost ve yakınlarımızla
tebrikleşerek,
Dargın ve küskünleri barıştırarak,
değerlendirebiliriz.
Kaynaklar:
1 Mübarek Aylar Günler ve Geceler
2 Üç Aylar İbadet
Rehberi
Rabbim Bu Geceye Kavuşmayı Bizlere Nasip Etsin
İnşallah.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder